Weblog Cikgu Jumali

Khusus Untuk Pelajar yang Mengambil Mata Pelajaran Sejarah STPM (940)…

Perdagangan Melaka & Perlindungan China


Sejauhmanakah faktor perlindungan diberikan oleh Negara China yang membolehkan Melaka muncul sebagai pelabuhan perdagangan pada abad ke-15.

Pendahuluan :

Pada abad ke-15, Melaka mengambil alih peranan Srivijaya sebagai pusat perdagangan antarabangsa di Asia Tenggara. Melaka telah meneruskan tradisi perdagangan masyarakat pribuminya yang telah berjalan sejak zaman Kerajaan Melayu Langkasuka dan Srivijaya iaitu dari abad ke-7 M hingga abad ke-13 M. Menurut Tom Pires, Melaka pernah disinggahi oleh 100 buah kapal besar dan 30 hingga 40 buah kapal kecil pada  penghujung abad ke-16. Pelabuhan Melaka sangat besat sehingga boleh menampung sebanyak 2000 buah kapal sehari. Malahan lebih daripada 84 jenis bahasa dipertuturkan di pelabuhan Melaka menunjukkan betapa sibuk dan pesatnya pelabuhan tersebut.

Isi :

Perlindungan China :

  • Melaka mendapat perlindungan rasmi pada 1405 M selepas Maharaja Yung-lo mengiktiraf Parameswara sebagai Raja Melaka. Perlindungan China membolehkan Melaka berkembang pada tahap awal tanpa berhadapan dengan ancaman dari Siam dan Majapahit. Perlindungan ini menyebabkan lebih ramai saudagar Cina mengunjungi pelabuhan Melaka.

Walaubagaimanapun, terdapat faktor-faktor lain ….

Sistem Pentadbiran yang Teratur :

  • Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang Laut Melaka. Sultan, Pembesar 4, Pembesar 8, Pembesar 16 dan Pembesar 32. Hukum Kanun Melaka digubal semasa pemerintahan Sultan Muzaffar Syah berkaitan dengan pantang larang, hak istimewa raja, tanggungjawab raja, pembesar dan penduduk. Manakala Undang-undang Laut Melaka berkaitan peraturan-peraturan jual beli atas kapal, peraturan pelayanan, bidang kuasa nakhoda dan tanggungjawab pegawai-pegawai kapal. Dari segi pentadbiran pula, Raja dibantu oleh para pembesar dalam melicinkan pentadbiran. Antaranya bendahara, temenggung laksamana dan syahbandar. Terdapat empat syahbandar yang bertugas memenuhi keperluan setiap komunit pedagang. Syahbandar bertanggungjawab menentukan kapal yang akan berlabuh, penggunaan gudang dan menguruskan pertemuan antara pedagang dan raja.

Kestabilan Politik :

  • Pemerintahnya mengambil sikap berdamai dengan Siam. Ufti tahunan sebanyak 40 tahil emas dibayar kepada Siam. Pedagang dilindungi daripada ancaman lanun dengan penubuhan pasukan orang laut. Hubungan dengan kerajaan lain dijalinkan untuk mengembangkan perdagangan dan mengeratkan persahabatan. Kerajaan Melaka juga menjalankan dasar penaklukan dan ini membolehkannya menguasai kawasan Tanah Melayu sehingga ke pinggir laut Sumatera.

Jaminan Keselamatan :

  • Kerajaan Melaka membina gudang-gudang di bawah tanah dengan tujuan memudahkan para pedagang menyimpan barangan mereka. Gudang-gudang pula dikelilingi oleh pagar kayu dengan pintu-pintu berkunci ini dapat memberi perlindungan daripada kebakaran, kerosakan dan kecurian. Selain dikawal rapi, para pengawal turut bertindak dengan membunyikan loceng sekiranya berlaku sebarangnoerkara yang tidak diingini seperti kekecohan dan kebakaran.

Pemelukkan Agama Islam :

  • Pemelukkan agama Islam oleh raja-raja Melaka menggalakkan pedagang Islam berdagang di Melaka. Pengislaman Parameswara menyebabkan ramai saudagar Islam berpindah ke Melaka dari Sumatera Utara. Nilai perdagangan meningkat kerana saudagar Islam ialah pedagang utama di Alam Melayu.

Kepimpinan Tun Perak :

  • Bendahara Melaka (1456-1498) bertanggungjawab bagi perluasan kuasa Melaka. Melaka memperluaskan empauarnya ke Tanah Melayu dan Sumatera.

Kedudukan Geografi yang Strategik :

  • Terletak dipertengahan jalan perdaganan antara China ndan India. Pelabuhan persinggahan bagi pedagang Cina dan India di samping terlindung dari tiupan angin monson dari pulau Sumatera.
  • Bentuk muka bumi yang berbukit-bukau membolehkan Melaka menjadi kubu pertahanan yang baik. Bukit yang terdapat di Melaka menjadi panduan untuk kapal perdagangan keluar masuk dari perairan Selat Melaka dan merupakan antara yang terselamat di Alam Melayu.

Penggunaan Mata Wang dan Ukuran Timbangan :

  • Antara mata wang yang digunakan di pelabuhan Melaka adalah logam emas, perak dan timah dalam pelbagai bentuk. Mata wang syiling daripada logam pernah digunakan buat pertama kalinya semasa pemerintahan Sultan Muzaffar Syah. Di atas permukaan mata wang ini terdapat nama Sultan Melaka yang memerintah. Selain itu kepingan wang dari Pasai, Hormuz dan Cambay turut digunakan di Melaka. Sistem timbangan diukur dengan unit kati yang  bersamaan dengan 20 tahir. Antara unit ukuran pada waktu itu ialah kati, tahil, emas, pau dan dram. Ukuran bahara digunakan untuk menimbang rempah, lada, bunga, cengkih dan jagung. Ukuran kati pula digunakan untuk menimbang emas, perak, bahan wangian, kapur, kelembak dan permata. Alat timbang yang digunakan adalah dacing.

Kesimpulan :

Perlindungan China hanya satu faktor membantu kemajuan perdagang Melaka. Terdapat banyak faktor lain yang telah membantu kepesatan perdagangan Melaka.

3 Responses

  1. Ng Jia Xun says:

    Sir, saya ada satu assignment pengajian malaysia. Dan tajuknya adalah, Pada abad ke-15 Melaka dikenali di seluruh dunia sebagai pusat perdagangan antarabangsa dan mempunyai sebuah pelabuhan entreport.
    Bincangkan faktor-faktor yang menyebabkan kemajuan tersebut dengan merujuk kepada sistem perdagangan yang dijalankan dan jalinan perdagangan domestik dan antarabangsa yang terbentuk hasil daripada kemajuan tersebut. Manakah, saya boleh dapatkan isi-isi tentang tajuk tersebut? Terima kasih.

  2. Brandon says:

    FYI, Hukum Kanun digubal semasa pemerintahan Sultan Muhammad Shah, dilengkapi oleh Muzaffar Shah dan disusun semula oleh Mahmud Shah. Reference: buku teks tkt 1

  3. bununh says:

    bolehlah…sy da tgk pun…..

Leave a comment

Pages

Hits Sejak Sept. 2008

  • 6,954,568 pengunjung

Kalendar 2016

May 2024
M T W T F S S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031